Blogger Templates

FEEDJIT Live Traffic Feed

1/30/2011

Bangau Oh Bangau

tahu ? di sebalik maksud tersirat lagu bangau oh bangau ! selain memaparkan sikap manusia yg suka menyalahkan orang lain dan juga ...

Sesungguhnya bangau kurus itu ialah Islam yang putih bersih tetapi lemah.


Ikan pula Umat Islam yang belum sedar.


Manakala rumput yg panjang adalah kiasan bagi halangan yg menyukarkan rakyat bangun menentang kezaliman dan kemungkaran yg beraja.


Kerbau yg tak makan ialah perbandingan bagi ulama yg tidak menghalang atau membanteras kemungkaran dan kezaliman.


Perut yg sakit pula diibaratkan kekuatan dan semangat ulama yg hilang atau hati mereka yg sudah rosak berpunca dari sogokan hasil rezeki yg tidak berapa bersih dan halal yg telah diumpamakan sebagai nasi mentah.


Seterusnya persoalan mengapa ? nasi itu mentah dikaitkan dgn kayu api basah yg bermaksud punca kurangnya halal dan bersih rezeki para ulama ialah semangat Jihad yg telah ditinggalkan atau dalam kata lainnya telah padam kerana sikap manusia yg lebih suka mengharap rahmat bantuan langit daripada berusaha.


Tepatlah perbandingan katak dgn manusia yg berteriak minta diturunkan hujan utk menyelamatkan diri dpd serangan si ular rakus kuffar Yahudi, Kristian dan gerombolan sekutunya yg sentiasa berusaha memusnahkan ketuanan dan survival Islam di muka bumi ini kerana telah termaktub dalam kata si ular, "katak itu memang makanan aku".


btw : renung-renungkanlah dan selamat beramal .


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...