Blogger Templates

FEEDJIT Live Traffic Feed

3/14/2011

Dunia Semakin Tua


atas ; sebelum kejadian , bawah ; selepas kejadian


Hari berganti hari , tanpa mengira siapa , terjadi sekelip mata .

Sebuah tiga meter baru (10 kaki) tsunami setinggi bergulir menuju pantai timur laut bencana hancur Jepun lebih awal hari ini 11 Mac 2011, dengan kuasa peringatan itu akan menyerang dalam beberapa minit.

Gelombang ini terlihat dari sebuah helikopter pemadam kebakaran dari Wilayah Fukushima, laporan televisyen mengatakan, sementara awam NHK berkata, sekitar 11:20 (0220 GMT) yang diharapkan mencapai pantai dalam masa 15 minit.

Laut kelihatan berundur dari Wilayah Iwate di timur laut pulau Honshu, sebuah fenomena yang terjadi sebelum gelombang dahsyat.



tanpa memberi isyarat dan petanda ,

Gempa bumi berkekuatan 8,9 besar dan tsunami yang melanda timur laut Jepun pada hari Jumaat membawa kembali kenangan tsunami tahun 2004 yang melanda Indonesia, Sri Lanka, Thailand dan India, dan pada peringkat lebih rendah, Malaysia.


Aku terpaku pada Berita Awani dan liputan Buletin Utama . Lebih daripada 50 negara yang dikeluarkan amaran tsunami, termasuk Taiwan, Australia, Guam, Indonesia, Filipina dan New Zealand. Aku hampir tidak mempercayai apa yang telah berlaku , tergamam dan berasa sedih simpati .


Jepun, meski ekonomi ketiga terbesar di dunia, masih memerlukan bantuan dalam usaha penyelamatan dan pemulihan .


Tsunami tahun 2004 dianggarkan telah menyebabkan RM30 bilion kerugian dan negara-negara seperti Indonesia dan Sri Lanka masih dalam proses pemulihan dari bencana ini mengerikan.


mula mengingati Tuhan yang Esa , bersyukur atas nikmat Yang diberi . renung-renungkanlah dunia makin banyak tanda-tanda kecil dan besar yang telah berlaku .


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...